Friday, August 14, 2009

Senyum Pada Ujian Dan Masalah


Kala ini sinar kemerahan mula menyinar di kaki langit seawal pagi sebagai petanda sang suria bakal muncul menerangai sekalian alam. Alhamdulillah kita masih dihidupkan pada pagi yang penuh barakah ini setelah sedetik lalu kita dimatikan seketika. Nyaman benar suasana di pagi hari di perlembahan Sungai Nil,bayu yang lembut menyapa wajah mampu mendinginkan sang tubuh. Sesekali desiran kenderaan di jalanan menghiasi pendengaran .

Subhanallah..terpana sendiri dikala mata terpandang ciptaanNYA,sungguh indahnya alam Tuhan.Pernahkah kita berhenti sejenak untuk merenungi ciptaanNYA,tentunya ada seribu rahsia disebalik setiap ciptaan itu. Bersyukurkah kita dengan semua ini?? Ahh..kufur kah kita dengan nikmatNYA selama ini!!TERPANA..Banyak benar DIA bukakan pintu-pintu kenikmatan kepada kita tapi banyak jua yang telah kita sia-siakan berlalu pergi..Hampir kekadang kita hanyut mengikut arus zaman...Astaghfirullahalazim.

Tika ini kita masih bisa mengadu akan kesulitan,merungut akan kepayahan, menangis akan kesusahan bila ia menjadi wadah kehidupan, sedangkan kita belum bermujahadah merebut 1000 peluang, memohon 1000 kekuatan, demi membina 1000 keazaman dan demi menggapai 1000 impian...Kita selalu menyerah sebelum berjuang.Setakat manakah pergantungan kita dengan Tuhan?? Koreksi diri mengejar realiti!!

Sedarkah diri kita selama ini,disebalik segala kepayahan yang didatangkan kepada kita kini adalah satu ujian kepada hambaNYA yang dikasihi. Sedarlah!! segala ujian itu satu tingkat untuk meninggikan darjat seorang hamba disisi pencipta NYA..tp ketahuilah untuk menghadapinya kita perlukan seribu satu kesabaran..Renungi lah kalam Allah :"Adakahkah kamu kira kamu telah beriman sedangkan kamu tidak diuji?". Disinilah ukurannya,sejauh mana kesanggupan kita mengharungi ranjau berduri dunia.

Wahai insan yang diuji!! sesungguhnya janji Allah itu benar dan pasti "Allah tidak akan membebani seseorang kecuali sesuai dengan kesaanggupannya".Jadi belajarlah untuk senyum pada setiap ujian dan masalah.Percayalah!! diri mu mampu menghadapinya..

Perbanyakkan lah zikirmu kepadaNYA "Dengan berzikir,hati-hati akan menjadi tenang". Fikirkah kita? ujian bertandang tanpa salam kerana Sesungguhnya Allah rindukan pengaduan seorang hambaNYA,menangis meminta pertolongan daripadaNYA, mengangkat tangan memohon petunjukNYA dan sedia memenuhi malam-malam dengan menyembah penciptaNYA dikala bani insan lena dibuai mimpi sendiri..Ingatlah orang yang dekat pada Allah adalah orang yang sedikit tidurnya pada malam hari..Muhasabah diri wahai Insan yang diuji!!Bangkitlah!!Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda:"Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah berbanding mukmin yang lemah".

Renung, renungkanlah siapa dirimu, apa yang kamu mahu, bagaimana susun langkahmu, bila waktu tindakanmu...Dimana harus kamu bermula!!

No comments:

Post a Comment