Saturday, August 8, 2009

Tak Kenal Maka Tak Cinta ...

Susah benar rasanya mencuri masa sendiri, nak kata sibuk tak de la sesibuk pejuang ISLAM yang tak pernah berhenti berfikir,merancang strategi untuk memperjuangan yang hak dan mencegah kebatilan . Alhamdulillah hari ni dilapangkan masa untuk mencoret secebis kenangan untuk dikongsi bersama .

Nampaknya sahabat-sahabat semuanya masih dilena diulik mimpi seusai solat subuh, biasa lah musim panas yang memenatkan..malam yang pendek dan siang yang panjang. Jadi masing-masing mencuri masa sendiri untuk berehat, bertalaqi dan melakukan aktiviti harian .

Masuk pada yang nak dikisahkan pada topik kali ini ialah berkenaan tentang CINTA!!

Kalau sebut pasal cinta tentu ramai yang dah tak senang duduk nak habiskan pembacaan ni,satu topik yang sangat hangat kini dan diminati ramai terutama di kalangan remaja..cinta monyet! ,cinta romeo and juliet! Cinta uda dan dara!
Tapi pernahkah kita dengar cinta antara kawan, teman, dan sahabat ?? Mungkin ada dikalangan kita yang susah nak percaya kot dengan hubungan cinta antara sahabat sejenis,seagama,sebangsa dan yang paling penting sematlamat...Mardhatillah .

Ingat lagi kali pertama kaki melangkah di ‘Bait Thalabah’ Malaysia dulu, tanpa kenal siapa diri ku, asal usul ku.. tapi tangan dihulur dan bibir menyapa. Siapakah insan itu?? Ana dan sahabat-sahabat satu penerbangan di ajak ke bilik sahabat memandangkan kami belum mendapat bilik masing-masing lagi . Di situlah Ukhuwwah fillah kami bermula . Makan sedulang, tidur sebantal dan basuh baju pun semesin.

Masa tu tak kenal lagi sapa lagi sahabat-sahabat sekuliah yang lain, yang datang bertandang seorang demi seorang ke bilik tapi tak kenal siapa hamba Allah itu. Ada di buat usrah tak pergi,biasa la seminggu di sini mata malaysia lagi..orang berjaga kita tidur orang tidur kita nak jaga pula.

Awal November kuliah membuka tirai pengenalan, beramai-ramai berderet ke kuliah. Sekali naik bas penyek lebih dari sardin dalam tin. Tapi kenangan tu pengikat jiwa kami..Pendorong Mujahadah kami !!

Sebulan pertama mengenal kuliah arab,tenat juga rasanya,bagai nyawa-nyawa ikan mencari salur pernafasan. Tapi masa tu tetap berlalu,sebulan..2bulan..3bulan..dan sekarang usia pengajian dah menjangkau 9bulan. Tahun pengajian baru hampir bermula .

Sepanjang tinggal sebumbung di ‘Bait Thalabah’ ana lebih suka bersama sahabat-sahabat sepenerbangan,bukan kerana As-sobiah tapi mungkin kerana status penajaan yang membezakan kami dan tahap pembelajaran kami yang agak berbeza, memang diakui mereka lebih mantap.

Saat tu banyak benda yang ana tak suka tentang orang ni, tentang orang tu...serba tak kena rasa. Terutama kepada si dia, siapa?? Biar lah rahsia..bukan kerana dia tak baik atau tak ramah. Tapi mungkin kerana cara di bercakap, rasa hanya pada Rithorik semata-mata atau boleh dikatakan poyo kot..tapi atau ana yang cemburu.. cemburu?? Kenapa??

Satu masa ana thiqoh pada k.long,takut nak cakap dengan dia sebab tersangat skema dan punya keperibadian tersendiri..tapi lama-lama kenal lawyer buruk juga rupanya..seronok jadi sahabatnya..orang lama la katakan.

Namun begitu setelah teratak musafir ilmu dinaiki..aduh sunyinya rasa..Tiada sahabat-sahabat di sisi. Tiada tempat mengadu,bercerita dan bergelak ketawa lagi.. Mungkin tulah namanya RINDU...

Kini tiada lagi deretan penunggu setia bas 700..3ج..179...yang tinggal hanya 5+1 srikandi azhar .

Walau bumbung kediaman tak membenarkan kami berteduh bersama,namun lantai kuliah tetap menyaksikan bertemunya kami..demi menuntut limu makrifah NYA... Kehadiran ku di teratak mewah itu tak pernah dipandang sunyi ...sekali..2kali..3kali.. dan akhirnya berkali-kali .

( Wanginya bau datang dari dapur..Apa lah si dia masak hari ni..laparnya perut!! )


Tapi benar setelah peristiwa dalam kelas hari tu ana dah mula jatuh sayang pada dirinya.. Aduh parahnya rasa cinta. Ilmu Allah penyebab cinta ku..Seronok berborak dengannya, Munaqosyah bersama dan makan bersama..makin kerap ia berlalu..
kadang-kadang ada je something daripadanya. Oh kegemaran ku..mengasyikkan.(tapi bukan tu yang ana harapkan daripadanya)

Kalau dulu ana sangat segan pada ‘mama tu’et ’ ana tu..budak hebat kuliah, sampai sekarang masih belum ada yang dapat lawan kedudukannya. Tapi lama-lama ana makin selesa dengannya. Sampaikan kami bagi gelaran pada diri masing-masing. Tu la namanya..nama ku apa yer???

Alhamdulillah sekarang ana rasa gembira sangat dikurniakan sahabat-sahabat seperti kalian..

Kini ana mengakui bahawa ana insan yang sangat kerdil, yang salah menilai diri sahabat-sahabat ana hanya dengan mata kasar dan sekali imbas. Sepatutnya mata hati ku yang perlu menilai keperibadian kalian semua..Maaf sahabat-sahabat sebab ana berburuk sangka terutama kepada si dia..Asif .

Syukran sahabat-sahabat sebab sudi terima baik buruk ana...Ana sayang antunna semua..moga-moga Ukhuwwah Fillah Abadan Abada.

Abadikan lah lagu usrah semalam yer...

Satu Perjuangan..

No comments:

Post a Comment